Cafe OLU

Saturday, January 20, 2007

Guláš

今日は、チェコ風グーラッシュを作りました。パヴラのグーラッシュを食べて以来、このチェコ風(パブラ風)グーラッシュをよく作るようになりました。日本で言うと、カレーみたいな感じなのかな。チェコでは、トマト入り、ビール入りなど、いろんなバージョンをみました。インターネットでレシピを検索しても、トマト入りや野菜入りのグーラッシュのレシピをよく見ます。グーラッシュも、オーストリア風や、ハンガリー風があります。パブラのグーラッシュはシンプルで、トマトも野菜(玉ねぎ以外)も入れません。玉ねぎを炒めて、パプリカの粉、マージョラム、にんにく、豚肉を炒めて、水を入れて煮込むだけです。彼女の使うスパイスは、パプリカの粉、玉ねぎの粉、キャラウェイシード、ガーリックの粉などが入っているものです。トマト入りのスープ、シチューはよくあるので、このトマトが入ってない、パプリカだけのシンプルなグーラッシュが私は好きです。
Today I made Czech Gulas. I have made this a few times since I had Pavla's Gulas and now Gulas is one of food that I cook often. This is simple but delicious. I like her Gulas.

シーキー(パブラの彼氏)が言っていたのですが、これ、3日目が美味しいそうです。チェコがEUに入る前は、レストランでも3日目の物を出していたのですが、EUに加盟して、EUのルールになったので、今ではレストランではその日(2日目のもO.Kだったかな...ちょっと忘れてしまいました。)作ったものを出しているそうです。もちろん家では、3日目まで待ちます。もちろん、2日目に半分食べて、次の日は残りを食べると言う感じですが。
Gulas is the best(? or better) on the third day according to Syky. (Am I right? Or was it second day?) So I usually wait for two days and eat it on the third day. When I make Gulas, we are excited to have it on the third day. I feel like a child who is waiting for opening X-mas gift under the X-mas tree. :-)

あーちゃんが月曜日に帰ってくると言うことで、今日の土曜日に作って、月曜日には飛び切り美味しい物を食べてもらおうと思っていたのですが、あーちゃんの勘違いで、明日の日曜日に帰国らしいです。なので、2日目のグーラッシュを食べてもらいます。私は今日の夕飯に待ちきれずに食べてしまいました。なぜか自分が作ると、パブラのよりおいしくありません。当たり前か。
どちらが本物(パブラの)グーラッシュかわかりますか?
Today I had some. It wasn't as good as the one I made before. Pavla's Gulas is much better than mine. Mine is not even close to hers. Somehow I am not good. I guess I need to be more experienced or have to be Czech to make good one, huh. :-) Can you tell which one is hers and which one is mine?


左が今日私が作ったグーラッシュです。
見た目ではっきりわかりますね。パブラの本当に美味しそうに見えます。で、本当に美味しいです。チェコでは、パンダンプリング(イーストで発行させたパン生地を焼かずに蒸した物)をいっしょにたべます。お皿に乗っている白いのがそうです。オニオンスライスも乗せます。これを乗せると結構味が変るんです。美味しくなります。一度私がグーラッシュを作ったとき、なぜか味にしまりがなく、なんか足りないねー、とあーちゃんに言ったら、「オニオンスライスもっと入れたらおいしくなるんじゃない。」と言われ、入れてみたら本当に美味しくなりました。私はもちろんブレッドダンプリングがなかったので、パンをつけて見ました。
Mine is the one on the left. Easy to tell, huh. Hers looks good and it was really good. One thing I haven't tried is to thicken the soup with bread. Since I usually don't eat bread and potato, I don't usually don't have bread in hand. Therefore I use flour to thicken soup. I want to try to thicken the soup with bread to see the difference. Pavla told me bread is best to thicken the soup, right, Pavla?

一度パブラがビーングーラッシュを作るというので、私も作ってみました。私はビーングラーシュも3日目に食べるのがベストと思い、3日待って食べたら、パブラにビーングーラッシュはその日に食べるんだよといわれてしまいました。しかも頑張って3日待って、夕飯に食べようとしたら、ちょっと水が足りなかった感じだったので水入れたら、あーちゃんに、「へ~、水入れたの。3日待った意味ないじゃん。」と言われるし、ダブルパンチでした。でも、ビーングーラッシュ、美味しかった。これはソーセージとキッドニービーンで作りました。
私が作ったビーングーラッシュの写真です。
This is the Bean Gulas with sausage.
I miss Czech food, Potato Dumpling, Svickova... I wish I have time to be there and explore the country and food for a month or so...
I miss Prague, Czech food, but the thing I miss the most is Pavla and Syky, their company.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hi Lisa
your goulash looks good as well...it is best after 2-3 days but you can eat first day as well.I like eating goulash with pasta but dumplings are traditional.Goulash also goes well with rice.Bread is best for thicken it but flavour or crumbs are good as well.More it depends on the spice.Good job Lisa!!!!lookig forward to cook togehter

10:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

i've never tried gulash but know it's good and a bit spicy...isn't it?!

4:36 AM  

Post a Comment

<< Home